Lars van Ravenswaaij en Niek de Graaf (rechts) genieten van de (nieuwe) autosport.
Lars van Ravenswaaij en Niek de Graaf (rechts) genieten van de (nieuwe) autosport. Eigen foto

Lars en Niek ruilen de kart in voor de autosport: ‘Leerseizoen en zien hoever we komen’

Autosport

VEENENDAAL Lars van Ravenswaaij uit Veenendaal en Niek de Graaf uit Ede hebben de kartsport ingeruild voor de autosport. Op een zonovergoten Circuit Zandvoort reden ze onlangs de eerste wedstrijd van dit seizoen in het 206 GTi Cup kampioenschap. Het was voor het jonge duo de eerste ervaring in de autosport en dat smaakte naar meer.

door Eip Janssen

,,Het duinencircuit in Zandvoort was het toneel voor onze eerste autorace. Een mooie uiterst spannende wedstrijd is het talrijk aanwezige publiek in de strijd om de 206 GTi Cup voorgeschoteld. Uiteindelijk werden we bij de ‘rookies’ vijfde. We kijken met trots maar ook tevredenheid terug op deze eerste ervaring in de autosport”, lacht het duo.

Lars en Niek hebben de kartsport ingeruild voor de autosport. ,,Niek en ik maakten deel uit van het Den Hartog Racing kartteam. Dat ging goed en ook met de resultaten was ik zeker niet ontevreden. Maar onderhuids borrelde ook iets avontuurlijks. Een collega (Dick, red.) van mijn vader, op het circuit Zandvoort goed bekend, maakte me enthousiast voor een racecursus. Vorig jaar zomer is die cursief gevolgd. Daarna werd het wat stil. Maar de idee er wat mee te doen bleef. Om een lang verhaal wat kort te maken hebben Niek en ik de koppen bij elkaar gestoken. De uitkomst was dat wij een auto hebben aangeschaft en de kartsport hebben verlaten”, lacht Lars van Ravenswaaij. 

INVESTERING ,,Het was best een investering maar met hulp van onze ouders en wat sponsoren is het gelukt. Of het kartteam dat leuk vond? Er is open met onze karttrainer Rick den Hartog over gepraat. Hij begreep onze ambitie wel. Het afgelopen kartseizoen hebben we ook gewoon afgemaakt. Ik denk dat Rick den Hartog ons veel heeft geleerd, waar we nu profijt van hebben”, vult Niek de Graaf aan.

Het karten ging goed, maar onderhuids borrelde ook iets avontuurlijks

Het duo legt geduldig maar ook enthousiast uit wat het nieuwe ‘project’ voor hen betekent. ,,In de DNRT Peugeot 206 GTi Cup wordt gereden in de populaire Peugeot 206 GTi. De pittige en betrouwbare 2-liter motor van de GTi produceert 138pk en de raceauto is voor elke deelnemer gelijk. In ons land is de Peugeot 206 GTi voor een redelijke prijs te koop.” 

LEERZAAM Lars en Niek kijken tevreden terug op hun debuut op Zandvoort. ,,Het is allemaal relatief nieuw. Je kent het circuit nog niet door en door. Ook aan de auto moet je wennen. Beiden hebben naast de kwalificaties ook twee manches gereden. In onze auto hangt een camera die onze handelingen opneemt. Dat is leerzaam en het terugkijken waard. Je ziet dat Niek op dit moment de snellere coureur is”, oordeelt Lars van Ravenswaaij. 

,,Dat kan in een volgende wedstrijd zomaar andersom zijn. Zoals gezegd gebruiken we dit seizoen echt om ervaring op te doen. Wij zijn goede maatjes die elkaar steunen waar kan, helpen waar nodig, en kritisch zijn waar gevraagd. Maar ik weet zeker dat we beiden daarvoor open staan. Lars en ik zijn goede maatjes binnen en buiten de baan”, meent 18-jarige De Graaf. ,,We weten dat het beginnersseizoen met vallen en opstaan zal verlopen.”

,,Ik zag in de eerste wedstrijd dat deze autosportklasse anders is dan de kartsport. Bij het karten word je na afloop aangesproken als je een ander per ongeluk in de wielen hebt gereden of gehinderd. Bij onze eerste wedstrijd in Zandvoort in de 206 GTi Cup kreeg je juist alle ruimte. De sport staat echt voorop en niet het verhinderen van een passeerbeweging. Natuurlijk wil elke coureur graag winnen, maar niet ten koste van alles”, gaat Lars van Ravenswaaij verder. 

Bij 206 GTi Cup rijden alle klassen met en door elkaar heen. ,,Wel wordt na elke wedstrijd een apart klassement opgemaakt. Wij bezetten na de eerste wedstrijd de vijfde plaats in het tussenklassement. Nee, ik hecht daar nog geen waarde aan. Ik weet zeker dat op 9 oktober als we voor de tweede keer op Zandvoort rijden deze ervaring wordt meegenomen”, kijkt Niek de Graaf ver vooruit.

Dromen mag toch? 24-uur Le Mans geweldig

SPONSORS Wat willen de heren uiteindelijk in de autosport bereiken? ,,Natuurlijk wil iedere jongeling graag Formule 1, zoals Max Verstappen, halen. Maar laten we realistisch blijven. De 24-uur van Le Mans zou al geweldig zijn. Of voor een bedrijfsteam mogen uitkomen. Dromen mag toch? Om dat te realiseren zijn we wel op zoek naar sponsoren. De huidige sponsoren zijn we al zeer dankbaar. Dat zijn: Heylen Group, Boretti, Van Braak Accountants, Travelnauts, Bouwbedrijf de Gooijer, Invictus OM Dattec, Experis ManpowerGroup en Timewax. Om onze financiële verplichtingen zeker te stellen is uitbreiding van de sponsorgroep nodig. Wij willen hen naast naamsbekendheid meer bieden. Wat dat is? Goede prestaties. Iedereen die ons steunt kan ervan verzekerd zijn dat er een zeer gemotiveerd duo de sponsornaam uitdraagt”, zeggen Lars en Niek gedecideerd.

Dat de heren goed bezig zijn met hun dromen blijkt wel uit het feit dat zij zich in de autosportwereld oriënteren. ,,Mocht de stap om in de autosport verder te gaan realiteit worden, willen wij graag adviezen ter harte nemen. Misschien is dan een gesprek met de regionale Edese profcoureur Jaap van Lagen, een mogelijkheid. Hij is ook karter geweest en nu één van de bekendste coureurs in zijn klasse. Je zou wel gek zijn de mogelijkheid om van hem iets te leren, af te slaan.”

LATEN ZIEN Het duo komt nog terug op de wedstrijd in Zandvoort. ,,Bij de rookies ontstond er een fraai gevecht voor de tweede positie, waarbij Melvin Ezinga aan de bumper van de de debuterende equipe (Lars van Ravenswaaij en Niek de Graaf, red.) wist te komen. Dat stond toch maar mooi in het raceverslag van Zandvoort. Dat je als debutant gelijk al wordt genoemd is al een eer”, lachen de jonge coureurs.

Lars en Niek zijn zuinig op hun auto. ,,Die wordt echt vertroeteld of te wel goed onderhouden. Ik wil later graag automonteur worden. Dus is dit een goede proeftuin. Niek is ook best handig, dus bij geringe schade lossen we zelf op”, sluit Lars van Ravenswaaij af. ,,Mocht er sprake zijn van een wat grotere schade zullen we elders moeten kijken. Gelukkig hebben wij in de kenniskring nog mogelijkheden. Een auto aanschaffen is één. Aan de races meedoen, is twee. Schades regelen en/of laten maken maakt: drie. Lars en ik zijn in een ‘project’ gestapt. Niet impulsief maar echt doordacht. Een ‘win-win’ situatie die we ten volle willen benutten”, eindigt Niek de Graaf gedecideerd.

Lars van Ravenswaaij en Niek de Graaf komen 11 mei uit op het TT Circuit in Assen.

advertentie
advertentie
Afbeelding
Paul Oostermeijer kiest voor langer verblijf bij DOVO 15 uur geleden
Marit van Rabenswaaij, Kaily Meerwijk,  Fien Cornelissen en trainers Michel Klok en Manja Moraal
Wisselend succes voor eredivisie turnsters in Den Haag 20 uur geleden
Quinty van Ingen,  Marleen Epskamp, Jayda Neervoort en Nevaeh Manuputty
Veenendaals succes tijdens NK turnen in Den Haag 23 uur geleden
Afbeelding
Van Gent Finaleweken: Sportprogramma RegiosportVeenendaal.nl week 17 gisteren
Oussama el Azzouzi's 0-1 in de maak.
Oussama el Azzouzi scoort met fantastische omhaal voor Bologna tegen AS Roma 22 apr, 20:28
Jan van Willige.
Van Gent Finaleweken: keeper Jan van Willige verlaat GVVV ondanks eerdere verlenging toch 22 apr, 19:41
Afbeelding
Van Gent Finaleweken: Bekijk alle uitslagen in het scorebord van RegiosportVeenendaal.nl (video) 22 apr, 17:30